tjäna pengar på shopping

BankID problem beror på Acronis program

Idag uppdaterade jag BankID säkerhetsprogrammet till senaste version 4.17.0.10305. Efter några omstarter så försökte logga in på bland annat SKatteverkets hemsida men det gick inget vidare. Själva BankID inloggningsrutan dök upp men försvann lika fort.

Mitt system: PC med Windows 7 Ultimate 64bit inkl SP1. Jag provade med följande webbläsare: FireFox 3.6, Internet Explorer 8 (32bit) och Chrome 10.

Samma problem hände även när jag försökte exportera mitt BankID till ett USB minne. Rutan där man skrivar in sitt lösenord och väljer USB minne dyker upp men försvinner lika fort.

Efter 2 ominstallationer av programmet och fortfarande samma fel ringde jag till slut Swedbank och BankID support.

Där fick jag reda på att om man använder programvara från ACRONIS som tex ACRONIS TRUE IMAGE eller någon av deras andra program så funkar inte senaste BankID programvara som den ska. Tidigare versioner funkar utan problem.

Lösningarna nedan är inte optimala men de löser problemet för stunden.

Lösning 1
Avinstallera Acronis program tills det antingen kommer en uppdatering av Acronis program eller ny Bankid programvara.
Rekommenderas INTE om man använder Acronis för backup av filer på sin dator.

Lösning 2
Starta Aktivitetshanteraren och välja fliken ”processer”.
Leta upp följande alla processer som tillhör ACRONIS och stoppa dem. I mitt fall dessa:
Schedhlp.exe
TrueImageMonitor.exe
TimounterMonitor.exe

Därefter stoppa även: PERSONAL.EXE (BankId programvaran)

Nu ska det funka att logga in med BankID och lösenordsfönstret stannar kvar. Dilemmat är att man är tvungen att göra denna procedur VARJE gång man startat om datorn eller använd Acronis programmet om man vill att BankID ska fungera.

Jag hoppas att BankID säkerhetsprogrammet uppdateras inom kort för att lösa detta problem. Det har trots allt fungerat bra i dem äldre versionerna.

Hoppas detta tips hjälper er andra så ni slipper spendera tid på att leta efter lösning.

Nedan finns länk till ett PDF dokument jag hittade efter att ha googlat lite som ligger på BankID.com hemsida med kända fel i BankID säkerhetsprogram och förslag på åtgärder.

.

3 svar på ”BankID problem beror på Acronis program”

  1. Hej ”Kulturchefen”

    Skönt att du fick hjälp med ditt BankID problem. Dem är inte precis generösa med att dela ut information om vilka problem deras program har.

  2. Så underbart! Tackar för den här informationen!

    Har suttit hela dagen och prövat med olika webläsare och t o m nedgraderat IE9 till IE8 samt ominstallerat BankID-programmet 3 ggr utan att problemet med att inloggningsrutan försvinner hela tiden.

    Efter att ha dödat processerna som tillhör Acronis-programvaror som jag har installerat så fungerar BankID klockrent igen! Underbart!

  3. Jag hatar BankID, använder det så sällan så varje gång jag måste använda det måste jag uppgradera programmet. Något går alltid snett vilket gör att jag måste hålla på och skapa nya bankid-filer från banken (vet inte ens vad de heter) och hitta på nya koder.

    Det borde verkligen gå att komma på något smidigare system.

Kommentarer är stängda.